Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Uistelusää:

Kalastusmatka Norjaan Jäämerelle 9-12.8.2012

Lähdimme matkaan Ivalosta kahdella autolla. Otimme Inarista jäitä mukaan ja Kaamasesta viimeinen matkustaja kyytiin. Porukka kasassa - Teija, Vesa, Petri, Jari, Ilkka ja Pirjo. Aurinkoisessa säässä matka jatkui Karigasniemeen, jossa täydennettiin ruokavarastoa. Tavattiin myös tuttuja, joilta saatiin viimeisimmät neuvot ja sitten rajan yli Norjan puolelle. Tunnelma autoissa oli positiivisen jännittynyt. Vesan hehkuttaessa Jäämeren runsaista kalasaaliista, me ekakertalaiset olimme hiukan epäileviä. Vihdoin saavuimme perille pieneen kalastajakylään Rebvågiin, hotelli löytyi ihan laiturin vierestä, huoneet saatiin omakotitalon yläkerrasta, vain sauna puuttui. Täällähän oli vielä yötön yö.

Perjantaiaamu oli aurinkoinen ja tyyni, kun lähdimme vuokraamaan venettä. Tiukan testiajon jälkeen Korhosen Jari sai kapteenin paperit ja näin päästiin lähtemään merelle. Saimme arvostelevia katseita ja kommentteja kokeneilta Jäämeren kalastajilta, jotka luottivat vain paikalliseen oppaaseen varmistaakseen varman kalasaaliin. Me kuitenkin luotimme kapteeni Korhosen taitoon sekä vaistoon ja suuntasimme Jäämeren aavalle ulapalle kohti ensimmäistä oletettua ottipaikkaa. Se oli lähempänä kuin luulimmekaan, noin viiden kilometrin päässä. No, niin! Juksat veteen ja eiku nykimään. Eipä tullut mitään, vaikka viereisessä veneessä kaksi pappaa veteli kaksin käsin kalaa merestä. Kiikarit esiin ja vakoilemaan. Taisi meillä olla liian isot vieheet, vaihto vanhoihin topyihin auttoi sekä paikallisen ystävällisen kalastajan neuvot. Jopas alkoi vavat notkumaan ja rissat parkumaan, meillä oli viisikin seitiä yhdessä vavassa kerralla. Eipä ehtinyt paljon valokuvia ottamaan, kun seitiä oli ilmassa, lattialla ja joka paikassa. Teija papitti ja minä vieressä verestin ja heittelin kaloja laatikoihin, jotka alkoivatkin täyttyä tuota pikaa.

Edessä oli vielä neljän tunnin urakka ennen kuin kalat oli perattu, fileroitu ja pussitettu Vesan ohjeiden mukaisesti. Petri pestattiin ruuan laittajaksi ja hyvät sapuskat oli mies laittanutkin. Päästiin vielä vähän kehaisemaankin kalasaaliilla, kun kokeneet, aiemmin meitä arvostelleet kalastajat tulivat muutaman kalan kanssa laituriin. Ilta kului rattoisasti päivän tapahtumia kertaillen ja huomista kalastusta suunniteltaessa.

Lauantaiaamu oli vähän tuulinen ja sateinen. Aamupalaksi laitettiin tietenkin paistettua seitiä lisukkeitten kera ja sitten rantaan jälleen. Kapteeni K tarkisti, että kaikilla oli lämmintä vaatetta ja pelastusliivit päällä ja sitten menoksi. Tänään yritetään pyytää turskaa ja pallasta. Pallas jäi saamatta, mutta turskaa saimme kuitenkin ihan mukavasti.

Sunnuntaina lähdimme käymään Nordkappissa. Sää oli erittäin huono, tihkusadetta ja sumua. Näkyvyyskin oli todella kehno, eipä nähnyt oikeastaan mitään. Mutta sisällä hotellissa oli supervideonäyttämö, josta näkyi koko Nordkappin alueen luonto kaikkina neljänä vuoden aikana. Kannatti kuitenkin käydä! Syötiin ja ostettiin tuliaisia kotiin viemisiksi ja sitten paluumatkalle kotia päin. Ensimmäinen käyntini täällä, mutta ei taatusti viimeinen. Ikimuistoinen reissu.